108
REGISTRES DU BUREAU
[l5l2]
en iceluy hostel plusieurs locatifz, ausquelz lesd, retraictz sont subgectz. En iceluy ung trou : à res-toupper.
Item, en la maison maistre Jehan de Malicorne, y a trois thuyaulx de retraitz avecques ung esvier, par lequel se esgoutent plusieurs trempiz de haren que l'on fait en iceluy hostel. Et à l'endroit dud. hostel n'y a point de voulte.
Item, en l'ostel de la Platine où sont les estuves aux femmes'1', y a deux cieges de retraictz et ung es­vier avecques l'esgout desd, estuves thumbens en iceluy ru de Bievre, qui est sans voulte en cest en­droit.
Item, à l'opposite d'iceluy hostel des estuves, a ung hostel où pend pour enseigne l'imaige S' Chris­tofle ('2) ; y a ung thuyau de retraictz hors euvre sous-pendu, cheant en iceluy hostel.
Item, en ung hostel appartenant au viel Grant Villain, y a ung grand thuyau de retraitz hors euvre, souspendu du haut jusques sur la voulte de l'entrée dud. esgoust du costé de la riviere, lequel est fort prejudiciable pour ce que les immondices qui y viennent thumbent au droit de lad. entrée de l'es-goust, et empeschent le vuydange d'iceluy. Item, en iceluy hostel dud. Grant Villain, y a ung autre siege de retraiz respondent sur le cay de lad. riviere.
Item, en ung autre hostel appartenant à la Platine joignent led. hostel cy dessus décleré, y a ung autre
siege de retraiz cheant surie cay de la riviere comme cy devant est décleré.
Item, de l'autre costé dud. Grant Villain, a ung autre hostel où demeure un nommé Briquet, passeur en nacelle ; en iceluy a ung ciège de retraiz hors euvre thumbens sur lad. riviere.
Item, en chascun desd, hostelz devant declerez, y a plusieurs fenestres respondens sur led. cay de la riviere, par lesquelles on gette continuellement les immondices d'iceulx hostelz; au moyen de ce, ya grandes voyries qui offusquent et empeschent les aneaulx où doivent guerrer les bateaulx montans et avallans lad. riviere.
Item, avons oultre veu en plusieurs lieux et en-droitz dud. ru ou conduit plusieurs immondices et autres choses mal sentens et qui rendent grande infection. Et nous ont lesd, pionniers et ouvriers dit et certiffié qu'ilz ont curé et rendu nect led. ru ou conduit de Bievre en plusieurs endroitz, esquelz ilz ont aucuns jours après trouvé plusieurs immondices que l'on y remect et gette chascun jour par les re­traictz, esviers et autres choses ediflîées en et sur led. ru et conduit; et disent tous que, à leurs adviz, led. ru ou conduit ne se sauroit bonnement curer ou tenir nect sans abatre lesd, retraitz, esviers et autres ouvertures dessusd., qui sont et seroient cause, si elles estoient tollerées, de remplir et rendre infect led. ru ou conduit."
Copie de la requeste baillée à la Court pour le fait dud. esgoust de Bievre.
A nossr' de Parlement.
"Supplient humblement les Prevost des Marchans et Eschevins de ceste ville de Paris, comme à lad. Ville appartienne ung ru et conduit venant de la porte S1 Victor jusques à la riviere de Seine, appro­prié pour recevoir les eaues tant du ru de Bievre que des pluyes cheyens des rues d'icelle ville thumbens aud. conduit, ediffié de longtemps ou fons des de­niers de lad. Ville et pour l'usaige et commodité
d'icelle tant seullement; et ont iceulx supplians fait commancer depuis aucuns temps en ça à besongner à curer et nettoyer iceluy ru ou conduit de Bievre, par ordonnance du Roy nostre s°; lequel, adverty que led. ru avoit esté, par aucuns ayans heritaiges au long d'iceluy ou autrement, remply d'ordures et im­mondices et choses qui ont causé et pourroient cy après causer pestilences, mauvais aer et infections en icelle ville, mesmes es rues prochaines d'iceluy conduit et en plusieurs maisons comme le colleige
avant de venir aux comtes de Vendôme. Cet hôtel, qui portait trois pignons sur rue, fut morcelé au xvi1 siècle. — Les seigneurs de Vendôme ont possédé, au xv0 siècle, dans ia même rue, un autre hôtel appelé aussi ttostel de Dormans» (Beauvais) et nde Meaux» au xiv" siècle, et plus anciennement le "Chasteau Festu, Chastel Malgarny;» mais ce n'est pas de cette «granchen (i4a8) qu'il est ques­tion en cet article.
ll) «Estuves as fames- (i34g). Cet établissement, situé sur le côté orienlal de la rue de Bièvre bordait d'une part la rivière et de l'autre l'hôtel de Vendôme. En i38o, on le trouve désigné à l'enseigne de d'Image Nostre Dame,» tandis que les -estuves aux homes,» qui formaient le second corps de logis de la même maison, étaient dénommées à "l'imaige S' Huistace.»
(2) "Maison de l'Image S' Krislofle» (i38o), puis sde S' Claude» (i 586). Elle tenait, d'un côté à la maison du coin de la rue des Grands-Degrés, et de l'autre côté bordait la rue de Bièvre, près du poncel, sur le côté occidental.